Thursday, March 3, 2011

MFJ-269 - ANTENNA ANALYZER

Hari ini kita akan berkenalan dengan MFJ-269. :) kembar dia xsalah la MFJ-269Pro.
Kira adik-beradik dia MFJ-249B, MFJ-259B, MFJ-229, MFJ-269Pro dan lain-lain.

Kita kenal dulu apa yang ada dalam MFJ-269 ini.

Frequency Coverage 1.8-170, 415-450MHz HF,VFH,UHF
* Frequency Counter
* LCD readout
* SWR & impedance or SWR Bargraph
* Coaxial loss meter
* VSWR Meter
* Signal Generator
* Connectors: N-socket ( Ant) , BNC ( Counter)
* Supply: AA Cells or ext. 12V DC
* Accessories: N-type to SO-239 adaptor

Tudia banyak tol function MFJ-269. hihi.
Kira benda ini senang la nak buat keja-keja ini : test, adjust or measure

Apa tuu Test??Adjust??Measure??

Dengan benda alah ni kita boleh Test,Adjust,Measure, Antenna kita (kira antenna buat sendiri @ yang kita pi tunjuk huhu.) seperti SWR, impedance, reactance, resistance, resonant frequency, and bandwidth. Selalunya kita buat antenna kita test SWR ja kali ni kita boleh check semua sekali baru tepat@sempurna antenna kita. :)

Dengan benda ini kita boleh test swr ngn lebih pantas berbanding cara lama pakai radio n swr meter.
Dengan benda ini kita tak payah dah pakai radio terus ja test swr, swr tak cantik kita adjust terus, cara lama kita perlu tx radio pastu amik tgk swr, kalau swr tak cantik kita adjust antenna kita pastu tx guna radio itu pon kita tak tau antenna kita buat tu match kat frequency berapa. Ada benda alah ni dia siap bagi tau swr, frenquency yang match kat antenna kita buat. Senang la kerja nak tunning antenna. huhu. Yang buat yagi tuu nak tunning gama match ka t-match ka memang senang abis la.. hehe. (tambah2 kat hf)
Kira sapa nak buat balun, lc-ciruit, capacitor match dan sewaktu kawasan dengannya senang la.
Kira kita boleh buat ramuan antenna kita sendiri berdasarkan prinsip2 antenna. yeaahh.. malaysia boleh!!!

Pastu ada frenquecy counter. Kira frequency counter ni dia akan baca output frequency yang kuar dari radio kita. kadang2 kita tak tau betoi ka kt lcd radio tulis frequency 145.400mhz dan output pon serupa. pakai frequency counter ni kita boleh tau la betoi or x, kalau x tu radio anda da sakit la.. haha.. pastu bagi model radio yang takdak display boleh la tau radio tu duk kat frequency mana hf,vhf,uhf ka.... senang kan.. haha

Coax loss ada gak function dalam ni. sebenarnya lagi panjang wayar antenna kita lagi banyak loss. dengan benda alah ni kita leh check la berapa kita loss ngan itu kita leh tau la wayar@cable antenna yang layak kita pakai panjang dia dan power tx yang nak dipakai.

Display dia pakai LCD senang la nk baca apa dia tulis, nak baca guna jarum 2 susah la sikit nak terjemah apa dia tunjuk 2.. hahaha....

huhu.. banyak sungguh pergunaanya. kira guna benda alah ni kita lebih faham, faham apabila anda berkesempatan menggunakannya.. bila nak tune gama match, balun, nk potong antenna nak bagi cun dan sewaktu dengannya.. dengan erti kata lain "memudahkan" sahaja.

harga dia??? cek pon tak tau la. p la check kt pakcik google or makcik yahoo.. hihi

Ok cukup la kot... 73

note: benda ini=benda alah=MFJ269

sharing is caring.. hehe

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...